Sunday 20 January 2013

hb semakin menurun

Salam and very good afternoon :)

Harini dee check up di klinik kesihatan BTM. Bila check darah tadi nampaknya hb dee paras2 selamat je. Semakin lama hemoglobin dee semakin menurun pulak. Masa awal2 preggy dulu 13.5, 12.1, 11.9, 11.6, dan sekarang 11.1. Ermmmm, ni yang buat dee risau ni. So sementara tunggu turn nak jumpa nurse, dee google dulu cara2 nak tingkatkan hb.

Sumber dari bacaan dee di internet, ada mommies yang sarankan makan bayam, hati, dan jambu batu banyak2 tidak lupa untuk elakkan minum teh atau kopi. Ada juga yang berpendapat supaya sebelum pergi check up tu, make sure makan makanan yang mengandungi zat besi. Dan jangan lupa untuk makan iron tablet yang doc bagi. Penting tu!

Dee ada dapat iron tablet sebelum ni tapi tak pernah makan. nampaknya, mulai harini dee akan makan iron tablet tu then makan bayam dan jambu batu banyak2. Sebelum sticker putih bertukar warna...hehe! Btw, dee memang dari kecik x makan daging dan barang2 dalaman seperti hati, pedal dan seangkatan dengannya.

Alaaa...ramai pulak orang harini. Dah la malam tadi x boleh tidur. So, memang sangat mengantuk. Kena pulak dengan aircond + kipas memang buat mata dee nak tutup je. sebab tu la dee rajin bebenor mengapdate blog ni. Boleh hilangkan ngantuk dan secara tak langsung, boleh juga hilangkan nervous dee nak kena cucuk kancing gigi jap lagi. Almaklum lah, dee ni kan penakot! 

Tarikh untuk check up di specialist dee dah tukar pada 23hb ni. Sebab 25hb memang x dapat pergi, suami sangat busy. Yeay! X sabarnya mama dan papa nak tahu perkembangan si comel ni.  Tengah2 duk update ni pon, si comel gerak2 siap dengan wachaaa...flying kick barangkali :). Kadang2 rasa geli pon ada hehe....noty die sekarang, malam tadi dari pukul 3pg sampai subuh duk kick mama. Ajak main lettew....papa pulak pagi ni kena pergi kursus di island. So x mo kacau papa tido, main dengan mama je ye.....:)

Okey lah korang, ada tinggal sorang je lagi sebelum dee. Pasni kompom turn dee. So, tata titi tutu.....hihi

0 comments: